La Coordinadora de Fundacions Promotores i Gestores d’Habitatge Social de Lloguer de Catalunya (COHABITAC), de la qual forma part la Fundació SALAS, ha celebrat el seu 20è aniversari en un acte commemoratiu que ha comptat amb la presencia de diferents personalitats e institucions referents en el sector de l’habitatge.

Entre els assistents, Anna Herrera, Regidora d’Habitatge de Sant Pere de Ribes, i Rodrigo Alaminos, Coordinador General de l’Ajuntament de Martorell, han exposat els casos d’èxit d’habitatge als seus municipis en els quals la Fundació SALAS ha participat com a promotora.

Xaloc, amb 43 habitatges a Sant Pere de Ribes, i Edifici Àgora i Edifici Atrium, amb 130 habitatges cadascun a Martorell, són una mostra de la feina que ha impulsat la Fundació SALAS en matèria d’habitatge amb protecció oficial (HPO) a Catalunya.

En representació de la Fundació SALAS, han assistit a l’acte, Clara Muñoz i José Miguel Deus, secretària i president respectivament.

COHABITAC en xifres

Les fundacions que formen part de la Coordinadora, en aquests 20 anys, han construït al voltant de 10.000 habitatges socials arreu de Catalunya. Avui, gestionen, aproximadament, 4.200 habitatges de lloguer a 103 municipis catalans que representen gairebé el 10% del parc d’habitatges de lloguer social de Catalunya.

De cara al futur, les fundacions estan treballant de la mà de 20 Ajuntaments per a promoure més de 1.600 habitatges de lloguer social d’obra nova.

La majoria d’aquests projectes seran una realitat gràcies, en gran part, a les subvencions derivades dels fons de recuperació Next Generation. De fet, les fundacions de COHABITAC seran les encarregades de promoure el 35% dels habitatges que s’aixecaran amb aquests ajuts.

Els reptes de COHABITAC

La jornada també ha permès a la Coordinadora exposar alguns dels seus reptes per al futur, com, per exemple, la necessitat de disposar de recursos provinents dels pressupostos estatals i autonòmics, aconseguir finançament per a portar a terme els projectes i, entre altres, obtenir sòl públic on impulsar habitatge.

Un acte amb suport institucional

La celebració del 20è aniversari de COHABITAC ha comptat amb la participació de diferents càrrecs institucionals, com: Ester Capella i Farrè, Consellera de Territori; Marina Berasategui, Secretària d’Habitatge de la Generalitat de Catalunya; Francesc Sutrias, Secretari de Territori, Urbanisme i Agenda Urbana de la Generalitat; Francina Alsina, Presidenta de la Taula d’entitats del Tercer Sector Social de Catalunya; i Pere Esteve, President de COHABITAC.

Alhora, també han estat presents: Anna Herrera, Regidora d’Habitatge de Sant Pere de Ribes; Rodrigo Alaminos, Coordinador General de l’Ajuntament de Martorell; Adam Tomàs, Alcalde d’Amposta; Salvador Maneu, Director de Sant Joan de Déu Serveis Socials; Noemí Gàlvez, Directora de l’Àrea de Risc de l’Institut Català de Finances; i Joan R. Riera, Comissionat d’Habitatge de l’Ajuntament de Barcelona.

“Compartim un mateix repte: que tothom tingui un sostre on viure”

Durant la cloenda de l’acte, la consellera de Territori, Ester Capella, ha destacat com a eixos estratègics d’actuació, treure l’habitatge de la lògica del mercat, evitar l’emergència residencial més immediata, promoure la rehabilitació i l’eficiència energètica i augmentar el parc d’habitatge de lloguer social. En aquest sentit, des de Fundació SALAS, compartim, tal com ha comentat la consellera, “el mateix repte, immens però inajornable: que tothom tingui un sostre on viure”.